spis treści
Skąd taka popularność marketplace’ów
Kupujący uwielbiają marketplace’y. Dlaczego? Bo skupiają mnóstwo brandów, producentów i dystrybutorów w jednym miejscu oraz oferują olbrzymi wybór produktów. T-shirty, hamaki, gimbale, statywy, mnóstwo akcesoriów do DIY, altany ogrodowe, krzesła – wszystko w gigantycznym wyborze.
Największa wirtualna galeria handlowa świata, czyli Amazon przyciąga rzesze klientów i generuje olbrzymie obroty. To prawdziwy gigant i niekwestionowany lider rynku e-commerce.
W 2022 roku Amazon miał 2,4 odwiedzających – mówimy tutaj zarówno o urządzeniach mobilnych, jak i komputerach stacjonarnych. To oszałamiająca liczba, dlatego wszyscy chcą sprzedawać na Amazonie.
Jak jednak przygotować zdjęcia, żeby z jednej strony wyróżnić się na tle konkurencji, a z drugiej strony, żeby spełnić rygorystyczne wymagania Amazona? Tak naprawdę są to wymagania klientów – Amazon jest skrajnie klientocentryczny, warto o tym pamiętać.
Zdjęcia produktowe na Amazonie
Listing na Amazonie, czyli tak naprawdę karta produktu, składa się z 4 elementów:
- Tytułu
- Zdjęcia
- Opisu
- Ceny
Zdjęcie pełni kluczową rolę, bo to ono przyciąga uwagę klientów i to ono robi pierwsze wrażenie. To na podstawie zdjęcia wyrabiamy sobie pogląd czy produkt jest starannie wykonany, czy jest wysokiej jakości, czy ma pożądane przez nas cechy, jak działa, jak go możemy zastosować, wykorzystać itd. Jeśli zoomujemy, to widzimy czasami fakturę, teksturę, czy produkt ma połysk, czy jest matowy.
Dobre zdjęcie sprzedaje – zawsze. Słabe zdjęcie niszczy reputację produktu i sprawia, że nawet przy doskonałym tytule, opisie i cenie nie będziemy sprzedawać na takim poziomie jak byśmy chcieli. Dobre zdjęcie oznacza wysoką konwersję i zdecydowanie lepszą sprzedaż.
Co to znaczy: dobre zdjęcie
Dobre zdjęcie to zdjęcie, które atrakcyjnie się prezentuje, jest w wysokiej rozdzielczości, ostre na większej części albo na całej powierzchni przedmiotu, prawidłowo oświetlone (miękkie światło, delikatne cienie), z nasyconymi kolorami, a jednocześnie z wiernym (nieprzekłamanym) odwzorowaniem kolorów.
Niezgodność zdjęcia produktu z faktycznym wyglądem produktu, który trafia do klienta zwiększa drastycznie ryzyko zwrotów i reklamacji, a tego żaden sprzedający nie chce.
Jeśli mamy serię podobnych produktów np. sprzedajemy kilka rodzajów kubków termicznych albo gogli narciarskich, to powinny one być sfotografowane pod tym samym kątem, z tej samej perspektywy, żeby zachować spójność wizualną.
Wymogi i rekomendacje Amazona dotyczące zdjęć
Amazon dopuszcza 9 zdjęć, ale sugeruje jednocześnie, że najlepiej, żeby ich było 6. Wynika to z tego, że przeładowanie karty produktu/listingu zdjęciami powoduje irytację i znużenie klientów. Ma być nie za mało i nie za dużo – dokładnie tyle, żeby klient wyrobił sobie pogląd o produkcie i miał wyobrażenie jak on wygląda z różnych perspektyw i w różnych zastosowaniach.
Wysoka rozdzielczość jest ważna, ponieważ klienci często zoomują zdjęcia – przy powiększeniu można lepiej zobaczyć szczegóły. Takie zdjęcia muszę mieć więcej niż minimalne 1000x1000px, sugerujemy, żeby miało ok. 2600 pikseli po krótszym boku.
Sesja i postprodukcja
Tych wymagań co do zdjęć jest jednak znacznie więcej. Musimy pamiętać, że ważne jest nie tylko wykonanie zdjęcia na stole bezcieniowym albo w namiocie bezcieniowym przy użyciu odpowiednich lamp, aparatu i obiektywu.
Ważna jest również postprodukcja, czyli cały proces retuszu: usunięcie najdrobniejszych pyłków, oczyszczenie, wygładzenie jeśli trzeba, wyostrzenie zdjęcia, usunięcie tła, pozostawienie delikatnego cienia w przypadku przedmiotów leżących.
Elementów, które składają się na dobre zdjęcie – zarówno na etapie przygotowania do sesji, robienia zdjęć, jak i postprodukcji – jest bardzo wiele. Dlatego warto zlecić przygotowanie dobrej jakości zdjęć specjalistom z profesjonalnego studia fotograficznego. To zdecydowanie usprawnia i ułatwia cały proces sprzedaży na Amazonie.
maksymalnie 9 zdjęć, czyli zdjęcie główne (HERO IMAGE) + 8 dodatkowych
Jakie zdjęcia na karcie produktu
Na Amazonie możemy umieścić maksymalnie 9 zdjęć w karcie produktu, czyli w listingu. Możemy zatem umieścić 1 zdjęcie główne oraz 8 zdjęć dodatkowych. Zaleceniem Amazona jest jednak 6 zdjęć – czyli nie za dużo i nie za mało. Liczba ta nie jest przypadkowa i wynika z badań przeprowadzonych wśród klientów, czyli z badań ich preferencji zakupowych.
Ogólne wytyczne dotyczące zdjęć są następujące:
- kształt zdjęcia – kwadrat lub prostokąt; proporcja boków 1:1 albo 2:1,
- wymiary: min. 1000×1000 pikseli, max. 10 000 pikseli,
- wielkość pliku – max .10 MB
- przestrzeń kolorystyczna: zalecana dla internetu sRGB albo CMYK,
- rodzaje plików TIFF (.tiff or .tif), GIF (.gif), PNG (.png), or JPEG (.jpg or .jpeg); uwaga – Amazon nie akceptuje animowanych gif-ów
- nazewnictwo plików – nazwa każdego pliku powinna zawierać identyfikator (kod, np. typu ISBN, EAN, Amazon ASIN itd.)
Optymalizacja zdjęć produktowych
Amazon konwertuje zdjęcia do własnych formatów (JPEG, WebP) oraz optymalizuje rozmiary zdjęć. Nie musimy więc specjalnie zmniejszać zdjęć programami typu IrfanView albo innymi aplikacjami, musimy jednak trzymać się tych wytycznych, których wymaga Amazon.
Jest jeszcze jedna ważna rzecz: prawidłowy rozmiar i rozdzielczość zdjęcia (nie za duży) wpływa na transfer, na szybkość ładowania się karty produktu. Szybkość wczytywania się strony to lepsza konwersja.
Zdjęcie główne i zdjęcia uzupełniające
Zdjęcie główne (tak zwane „parent photo”, „main photo”) to najważniejsze zdjęcie, które pojawia się na lista wyszukiwania, a także wyświetla się na stronie – przy karcie produktu – jako pierwsze.
Jak powinno zatem wyglądać to zdjęcie główne?
Przede wszystkim:
- produkt musi być na idealnie białym tle (RGB: 255,255,255), które jest czyste, nierozpraszające i jednocześnie stawia produkt w centrum uwagi, a w przypadku serii produktów – buduje ich spójność,
- przedmiot jest pokazany od przodu – może być również lekko obrócony, w całości mieszczący się w kadrze, najlepiej wycentrowany i – co bardzo ważne – produkt ten powinien wypełniać 85% dłuższego boku zdjęcia – żeby uniknąć pustych, białych przestrzeni wokół przedmiotu,
- na zdjęciu głównym nie umieszczamy dodatkowych akcesoriów – dodatkowe akcesoria wprowadzają w błąd, bo sugerują, że produkt główny sprzedawany jest w zestawie z innymi rzeczami, co potem okazuje się często nieprawdą – może to powodować nie tylko rozczarowanie klienta, ale także reklamacje i zwroty, a tego sprzedawcy chcą za wszelką cenę uniknąć
- na zdjęciu głównym nie umieszczamy opakowań ani nawet przewidzianych w ofercie gratisów,
- na zdjęciu głównym nie umieszczamy grafik, infografik, logotypów, oznaczeń, znaków wodnych – grafiki i infografiki są jak najbardziej wskazane na dodatkowych zdjęciach
- zdjęcie główne nie może być też wizualizacją, rysunkiem, ilustracją czy instrukcją,
- nie wolno zamieszczać na zdjęciu oznaczeń używanych przez Amazon.
Ogólne wytyczne dotyczące zdjęć są następujące:
- kształt zdjęcia – kwadrat lub prostokąt; proporcja boków 1:1 albo 2:1,
- wymiary: min. 1000×1000 pikseli, max. 10 000 pikseli,
- wielkość pliku – max .10 MB
- przestrzeń kolorystyczna: zalecana dla internetu sRGB albo CMYK,
- rodzaje plików TIFF (.tiff or .tif), GIF (.gif), PNG (.png), or JPEG (.jpg or .jpeg); uwaga – Amazon nie akceptuje animowanych gif-ów
- nazewnictwo plików – nazwa każdego pliku powinna zawierać identyfikator (kod, np. typu ISBN, EAN, Amazon ASIN itd.)
Zdjęcie dodatkowe
Oprócz zdjęcia głównego, na Amazonie możemy i powinniśmy umieszczać zdjęcia, które pokażą nasz produkt z innej perspektywy, pod innymi kątami, być może będą to ważne szczegóły produktu w dużym zbliżeniu, można również pokazać produkt w aranżacjach, z innymi akcesoriami, jak ktoś go używa („action shots”), na co zwracać uwagę itd.itp. Na dodatkowych zdjęciach można umieszczać grafiki, infografiki, tekst, który dotyczy tego produktu.
Pamiętajmy, że wszystkie dodatkowe informacje na zdjęciach wywołują pozytywne skojarzenia, budzą emocje i potrzeby i skłaniają do zakupów.
Ważne są następujące rzeczy:
- produkty na zdjęciach dodatkowych powinny wypełniać kadr w 85%, chociaż nie musi to być już białe tło (Amazon zaleca, żeby 1-2 zdjęcia były na białym tle)
- zdjęcia powinny dotyczyć tego produktu – powinny być z nim ściśle związane
- nie powinniśmy powtarzać ujęć – powinny się one znacząco od siebie różnić
Swatch photos na Amazon
Swatch photos to kilka miniaturek, które pojawiają się w listingu i dają wyobrażenie jak wyglądają inne warianty np. kolorystyczne produktu. Są one niesłychanie ważne, bo pozwalają nam wybrać inne warianty tego samego produktu.
Czy można samemu zrobić zdjęcia na Amazon? Czy lepiej zlecić to profesjonalistom ze studia fotograficznego?
Zdecydowanie lepiej zlecić to profesjonalistom – dzięki temu zdjęcia będą o wiele lepszej jakości, ich działanie skuteczniejsze, a oszczędność czasu i nerwów olbrzymia.
Pamiętajmy, że konkurencja na Amazonie jest olbrzymia. Jeśli chcemy wyróżnić się in plus na tle konkurencji, musimy mieć doskonałe zdjęcia.
wysokiej jakości zdjęć
Ile to kosztuje? Co zyskujemy?
Oto krótki przykład dający wyobrażenie kosztów:
jeśli mamy 30 produktów i każdemu chcemy zrobić 6 zdjęć, w tym zdjęcie główne na białym tle („hero image”) + dodatkowo po 5 zdjęć każdego z tych produktów, czyli razem 180 zdjęć, to orientacyjna cena takiej sesji i zdjęć wyniesie:
180 zdjęć x 30pln netto = 5400pln netto
licencja na zdjęcia: bez ograniczeń czasowych i terytorialnych
Mówimy o produktach mniejszych i średniej wielkości (o takich rozmiarach gdzie najdłuższy bok wynosi max. 80cm)
Zyskujemy doskonałej jakości zdjęcia, grafiki i infografiki, które będą pracować i zarabiać na siebie przez wiele miesięcy, a być może i lat.